Ophovenderheide/Donderslag, woensdag 30/11/2016.

Op de laatste van een reeks vrije dagen wilde ik weer gaan wandelen. Omdat ik wat laat in actie kwam, werd het een wandeling relatief dicht bij huis en vermits ik zowat alle leuke routes daar al gedaan heb, werd het een herhaling. Ik wandelde een van de routes van wandelgebied Duinengordel van het Regionaal Landschap Kempen en Maasland, meer bepaald het deelgebied Donderslag.

 

Gegevens:

Afstand: 14,96 km – volgens mijn bron zou de route 14,1 km zijn, vermits ik op een punt even (bewust) wat afgeweken ben (weliswaar geen 800 m) zou dat ongeveer kunnen kloppen.

Bewegwijzerd? Ja, met een rode driehoek (in beide richtingen) en de bewegwijzering was overal in orde.

“Bron”: eerdere wandelingen in het gebied en de website Wandelen in Limburg (daar vind je een kaartje en kan je de GPS-track downloaden).

Start- en eindpunt: de parkeerplaats bij SenTower Park, een paardensportcentrum (of zoiets), Leemkuilstraat, Opglabbeek. Bereikbaarheid met het openbaar vervoer: bushalte Opglabbeek Speeltuin ligt op ongeveer 300 m van mijn vertrekpunt; deze halte wordt regelmatig bediend door lijn 8 van De Lijn Limburg en in de schoolspits ook nog door lijn 40.

Aard van de wegen: vlak tot licht heuvelachtig; grote delen van de route bestaan uit onverharde wegen en paden, met tussendoor ook grindwegen en er is een langer verhard gedeelte.

 

Indrukken over de route/het landschap:

Het eerste stuk van de route voerde me door het bos met enkele duintjes (op een na zowat volledig verbost) en er waren ook enkele heideachtige percelen. Onderweg passeerde ik nog een van de vennen van dit gebied, het Turfven. Bij de N76 bereikte ik de bosrand waarna ik een hele tijd langs of door de rand van een uitgestrekt akkerbouwgebied stapte. Gelukkig was de weg Plockroy,Wijshagen,Meeuwen-Gruitrode,Donderslag,Ophovenderheide,Kempen en Maasland,Hoge Kempen,Kempens Plateau,Duinengordel,Kempen,Schaapsven,venomzoomd door bomen en struiken en de bosrand was meestal niet ver weg. Aan de rand van de bebouwing van het gehucht Plockroy ging het een lang, smal bos in. Na het doorkruisen daarvan belandde ik weer in een uitgestrekt landbouwgebied. Daarna was het weer tijd voor bos, al zitten er ook enkele open stukken (ruigte, grasland, een klein heideveldje) in. Niet direct zichtbaar, maar vlakbij de route ligt er op een plaats aan beide zijden van de route een ven, het Zwartven en het Schaapsven en daar week ik graag even voor van de route af.

Op de website van het Agenschap Natuur en Bos vind je nog wat informatie over dit gebied.

 

Conclusie:

9/10. Dit is een mooie route, maar net iets te gewoon om echt helemaal top te zijn. Minpunten: menselijke activiteiten zijn op praktisch de hele route hoorbaar (vooral het verkeerslawaai van de N730 of de N76) en soms zijn er iets te lange rechte stukken.

 

Een (kleine) selectie uit mijn foto’s: klik, klik, klik.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.